Als leidraad voor de cursus gebruik ik de ideeën van scenarioschrijver Christopher Vogler. Hij werkt in Hollywood en beoordeelt daar filmscenario’s. Daarbij laat hij zich inspireren door het werk van antropoloog Joseph Campbell die in zijn boek The Hero with a Thousand Faces de structuur van mythes blootlegde. Vogler heeft het werk van Campbell – dat degelijk maar lastig leesbaar is – toegankelijk gemaakt in zijn boek
The Writer’s Journey – Mythic structure for writers.

Mythes hebben een archetypische structuur, een oervorm. Dat is een prachtige kapstok waaraan pelgrims hun reisverhalen kunnen ophangen om hun ervaringen te ordenen.
De structuur is een goed kompas om orde te scheppen in de overweldigende hoeveelheid impressies die een pelgrim opdoet onderweg naar Santiago, Rome, Jeruzalem en daarna. Want dan, als je thuis bent …? Thuiskomen is een zware en onderschatte etappe van je tocht. Lastig, maar tegelijk een schitterende aanleiding om je verhaal op papier te zetten.

De fases en personen van mythes sluiten goed aan op de ervaringen van pelgrims en vormen een geschikt begrippenapparaat om verhalen te structureren.

Voorbeelden van fases uit mythes: gewone wereld, roep tot avontuur, ontmoeting met de mentor, passeren van de eerste drempel, beproevingen, bondgenoten, vijanden, aankomst, de vuurproef, beloning, de weg terug.

Voorbeelden van personages uit mythes: held, mentor, bewaker van de drempel, boodschapper, vormgever, schaduw, bedrieger.

Personen en fases uit mythes passen bij de belevingswereld van schrijvers èn van lezers. Daardoor zullen de verhalen herkenbaar zijn en leesbaar.

Inhoud van de cursus

  • hoofdpersoon en decor – basiselementen voor de organisatie van een verhaal
  • hoe structureer je het verhaal – structuur van mythes
  • welke personen en fasen heeft jouw verhaal
  • conflict als motor van je verhaal en emoties als brandstof voor die motor
  • wat is een scenario, verhaallijn, synopsis als kompas
  • waarde van een synopsis, hoe maak je die
  • je eigen stijl waarderen, wat zijn jouw persoonlijke schriftelijke kenmerken
  • afstand scheppen – beschrijf jezelf in de derde persoon
  • kies beslissende momenten
  • inspiratie uit je tocht, je omgeving, waar moet dat heen? (plot)
  • van groot naar klein – understatement en overdrijving – vind je balans
  • dialoog en tegenspeler
  • redactieklaar maken van je debuutfragment

Eindproduct

Tijdens de cursus ben je daadwerkelijk begonnen je verhaalstof te ordenen en te schrijven. Je hebt een schrijfplan en een doel, je bent gemotiveerd. Je bent op weg.

Het eindproduct van de cursus is het begin van een prachtige reis want schrijven gaat altijd door als je eenmaal op gang bent. Je hebt van de docent en mede-cursisten durf en zelfvertrouwen gekregen.

Schrijvers hebben zulke vrienden nodig. Je hebt ook concrete fragmenten geschreven tijdens de oefeningen en opdrachten. Er is dus materiaal dat gereed is. Daar gaan we dan ook iets mee doen. Het schrijversforum biedt je de gelegenheid je verhalen te publiceren Vrijblijvend, alleen als je dat wilt. Onze ervaring is dat je dat durft.

De feedback die je van je medecursisten krijgt, is waardevol, ten eerste zijn je medecursisten meteen een lezerspubliek. Ten tweede praat dat publiek terug. Je kunt vragen stellen. Tekstfragmenten bewerken en nog ’s presenteren. Kortom, het schrijversforum is een mooi podium om te debuteren in een veilige omgeving.